Nå kan du motta digital post fra kommunen

Fra 15. mars kan du få brev fra Gran kommune til din digitale postkasse. Her leser du hvordan.

Digital post er mer miljøvennlig og like trygt som papirpost, og er ikke det samme som e-post.

En sikker løsning
En digital postkasse er en sikker nettstedsløsning hvor du kan motta og oppbevare post fra Gran kommune og statlige virksomheter.

Du må ha "Min ID" for å lese digital post, i likhet med når du for eksempel sjekker selvangivelsen på nettet. 

Det gjør at løsningen er helt trygg, og du kan være sikker på at posten som kommer fra oss, ikke inneholder virus eller forsvinner på vegen. Kommunen kan ikke bruke e-post  til å sende helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon. 

Du får varsel på SMS eller e-post
Når du får brev i den digitale postkassa, får du SMS eller e-postvarsel. 

Gran kommune har startet digital utsending av post som omfatter blant annet plan- og byggesak, og personalavdelingen. Flere avdelinger står for tur.

Slik skaffer du deg en digital postkasse:

  1. Velg digital postkasse på nettstedet www.norge.no
  2. Det offentlige har inngått avtale med to leverandører av postkasser; Digipost og e-Boks. Du velger selv den du liker best. Følg framgangsmåten trinn for trinn.
  3. For å opprette en digital postkasse må du identifisere deg elektronisk med  BankID, BankID på mobil eller Buypass ID.
  4. For å lese post fra det offentlige, bruker du ID-porten. ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på internett, og du har kanskje brukt den når du skal sjekke selvangivelsen.


Hjelp oss å spare miljøet og porto! 
Digital post sparer kommunen for portopenger og miljøet for papir, trykk og transport. 

Mer informasjon 
Trenger du hjelp? På www.norge.no står alt du trenger å vite.

Du kan få hjelp fra kommunetorget i Gran kommune ved å ringe  61 33 84 00 eller sende en e-post til postmottak@gran.kommune.no 

Er du privatperson, kan du reservere deg
Hvis du fortsatt ønsker papirpost, kan du reservere deg elektronisk mot digital post eller på tlf. 800 30 300. Du vil da fortsatt få posten på papir. 

Har du ikke aktivt valgt digital postkasse, og heller ikke reservert deg, kommer posten automatisk via nettstedet Altinn, hvor du får skatteoppgjøret i dag. 

Bedrifter og næringsliv kan ikke reservere seg. 

Publisert
15.03.2017
Sist endret
17.07.2017
Publisert av
Gran kommune

Kontaktinformasjon

Gran kommune
Rådhusvegen 39
2770 Jaren
Tlf: 61 33 84 00
postmottak@gran.kommune.no

Åpningstider
15.9 - 14.5: man - fre: 08.00-15.45
15.5 - 14.9: man - fre: 08.00-15.00